Just när jag trodde att jag hade uppdaterat min hemsida, flyttat bloggen ”Betraktelser” till Ordhyllan och fräschat upp utseendet. Just när jag tänkte att jag skulle skriva inlägg oftare. Det var bara något litet handgrepp kvar att göra innan jag blev nöjd. Då – lyckas jag med konststycket att förstöra hela sidan.
Det började med att jag ringde supporten där jag har mitt webbhotell. De hänvisade till den skriftliga guiden där det beskrevs steg för steg hur just det här sista ingreppet skulle göras. Jag följde steg 1- gick fint, och steg 2 – gick fint. Sedan blev det mindre begripligt. Blev tvungen att installera ett helt nytt program. Ringde supporten igen – jodå, det var rätt. Så nu var det bara att fortsätta följa guiden. Men nej. Guiden var inte tillräckligt tydlig för att jag, en digital noob, skulle förstå. Efter några mejl till supporten tröttnade de på mig och hystade över mig till andra linjen. Från dem fick jag svar dagen efter. De skrev att de inte kunde hjälpa mig, men jag kunde ju anlita någon webbyrå, var deras råd.
Eftersom jag faktiskt inte vet hur man gör, det jag skulle göra, så följde jag de instruktioner som stod i guiden och som skickades i mejl från supporten bokstavligt. Mitt logiska sinne tyckte inte allt lät, tja, logiskt. Väl medveten om min egen totala okunskap gjorde jag ändå exakt som det stod. Kopierade de uppgifter jag fick från supporten och klistrade in. Nu har jag lärt mig att man inte kan lita på vad digitalt kunniga människor skriver, ty de veta icke hur de skola tala till de ovetande.
Hjälpen fanns istället hos en vän. En digitalt kunnig, men hjälpsam och vänlig, person som hörde mina förtvivlade rop och hade godheten att fixa till allt jag lyckats trassla till och sedan se till att alla filer ligger på rätt ställe och alla sidor ser ut som de ska. Vilken tur! Tack till världens bästa tredje linje – Johan!
Så nu hoppas jag vi ses på Ordhyllan framöver, ofta.