| Begrepp | Betyder |
|---|---|
| Alliteration | Ord som börjar på samma bokstav. Ex. sju sjösjuka sjömän. |
| Anföring | En replik, ett citat, något som ordagrant återger någons yttrande. |
| Anföringstecken | Markering som inledning och avslutning av en replik eller ett citat. Är oftast citationstecken men kan vid repliker även vara tankstreck. |
| Anslag | Dramaturgins första led, början av berättelsen där förväntningarna väcks, huvudkonflikten anas och handlingen tar sin början. |
| Antagonist | Den som är huvudpersonens motståndare eller motsträvande kraft. |
| Antologi | En samling texter, ofta noveller, från olika författare. En samling noveller av samma författare kallas novellsamling. |
| Autofiktion | En genre som blandar verkliga händelser med fiktion, som till exempel en roman som baserar sig på författarens eget liv. |
| Avtoning | Slutet på berättelsen, knyta ihop alla trådar. |
| Backstory | Bakgrundshistoria. Det som har hänt karaktärerna innan berättelsen tar sin början. |
| Berättarröst | Den som berättar historien. Kan vara en allvetande röst, författarens röst, en synlig eller osynlig berättare, speaker. |
| Bihistoria | Något som händer parallellt med bokens egentliga berättelse. |
| Biografi | En bok som handlar om en verklig person, skriven av någon annan än personen själv. |
| Citationstecken | Skrivs före och efter repliker och citat. Kan skrivas på olika sätt, vanligast är två upphöjda uppochnervända apostroftecken. |
| Dialog | Replikskifte, samtal. |
| Direkt anföring | Att exakt återge vad någon har sagt, som ett citat eller en replik. |
| Dramatisk kurva | Hur en historia är berättad. |
| Ellips | Tre punkter. Ett skiljetecken … Används för att markera en ofullständighet eller en paus. |
| Epilog | Fristående avslutning. Kan vara en förklaring av hur det gick sedan. |
| Exposition | Presentation, inledning. Den del av historien som presenterar allt läsaren behöver veta för att komma in i berättelsen - vem, vad, hur, när, varför. |
| Författarröst | Författarens egna ton och språkbruk och stil. |
| Genre | Inriktningar, indelning av böcker. |
| Gestaltning | Show don't tell. Berätta, beskriv inte. Att visa för läsaren. |
| Hinder | Sådant som hindrar huvudpersonen från att nå sitt mål. |
| Homonym | Ord som skrivs och uttalas på samma sätt men betyder olika saker (och böjs ofta olika). T. ex. fela (fiol eller att göra fel). |
| Indirekt anföring | Att återge vad någon har sagt utan att ange det som ett citat eller en replik i en dialog. |
| Inlaga | Den del av en tryckt bok som utgör själva texten, det vill säga allt utom omslaget. |
| In medias res | I händelsernas mitt. Att börja berättelsen mitt i handlingen. |
| Intrig | Berättelsens kärna - vad det handlar om. |
| Klimax | Höjdpunkt. Peripeti. |
| Klyscha | Kliché. Ett uttryck som används för att beskriva något som har använts så mycket att innebörden förlorat sitt värde. |
| Konflikt | Något som står i motsatsförhållande till varandra. Behöver inte vara stora konflikter som gräl, skilsmässa, krigsutbrott eller slagsmål. Även meningskiljaktigheter och inre tvivel är konflikter. |
| Lektörsutlåtande | En professionell lektör läser ett helt romanmanus och skriver ett utlåtande om dess kvaliteter och utvecklingsmöjligheter ur olika perspektiv som dramaturgi, språk, karaktärsbeskrivningar m.m. |
| Manus | Kortare ord för manuskript. En roman innan den är tryckt som bok. Ännu vanligare om filmmanus. |
| Oxymoron | En sammansättning av två ord som är varandras motsats. T. exx skitgott och jätteliten. |
| Peripeti | Klimax. Höjdpunkt. |
| Perspektiv | Den synvinkel ur vilken läsaren får ta del av berättelsen. Kan vara jag-form (första person) eller han-hon-form (tredjeperson). |
| Perspektivperson | Den vars perspektiv historien berättas ur. |
| Plantering | Ledtråd. Vink. Förskuggning (eng. fore-shadow). Subtila eller uppenbara förvarningar om något som kommer att hända senare i berättelsen. |
| Point of no return | En stark vändpunkt i berättelsen där allt ställs på sin spets och det inte finns någon återvändo för huvudpersonen. |
| Prolog | En fristående inledning innan själva berättelsen börjar. |
| Protagonist | Huvudperson. |
| Release | Boksläpp. Utgivning. Den första dagen då boken finns till försäljning. |
| Research | Undersökning, ta fram bakgrundsfakta. |
| Självbiografi | En författares berättelse om sitt eget liv. |
| Skönlitteratur | Fiktion. Romaner. Prosa. Lyrik. Dramatik. Kan vara baserad på verkliga händelser. Motsatsen till facklitteratur. |
| Talstreck | Kallas även tanksteck eller pratminus. Sätts före en replik, med ett mellanslag emellan. Det är ett streck som är lite längre än ett bindestreck. – |
| Tema | Ett övergripande tema som blir belyst i berättelsen. |
| Tempus | Nutid (presens), dåtid (preteritum). |
| Tonalitet | Författarröstens underliggande ton. |
| Trailer | Kort reklamfilm för att marknadsföra en bok eller en film. |
| Underdog | Den karaktär som har oddsen emot sig, som slår ur underläge, den läsaren håller på. T.ex. David mot Goliat. |
| USP | Unique Selling Point - d.v.s. det unika värdet för en produkt som gör att den ska vara attraktiv för köparna. I en roman det som gör berättelsen unik och marknadsförs som skäl att läsa den. |
| Vändpunkt | När något händer i berättelsen som gör att saker och ting tar en annan vändning. |