Bläddra fram till sidan 50 i ditt manus. Var befinner sig berättelsen där? Var är din huvudperson och vad gör hon eller han? Kommer den första vändpunkten nu?
Anslag – presentation – fördjupning
Har du efter en intresseväckande och spännande inledning i det första kapitlet gått vidare med att berätta huvudpersonens bakgrundshistoria? Du har kanske låtit läsaren lära känna huvudpersonen genom dennes tankar. Eller målat vackra scenarier över miljön, landskapet eller huset där huvudpersonen bor. Då är du på rätt spår, du följer den klassiska dramatiska kurvan som börjar med anslaget och sedan gå vidare med presentation och fördjupning.
Men nu har vi kommit minst femtio sidor, vilket kanske motsvarar en fjärdedel av ditt manus.
Vändpunkt
Här behöver den första vändpunkten dyka upp för att du inte ska riskera att tappa läsare. Okej, det kanske inte händer något på exakt den femtionde sidan. Men titta vidare, sidan 60, eller 75 eller möjligen 80 – nu kan läsarna inte vänta längre. Det är nu huvudpersonen måste få en insikt eller ställas inför ett nytt problem, kanske vänds hela perspektivet upp och ner.
Om din berättelses första vändpunkt dyker upp först senare i manuset är mitt råd att du redigerar. Du kan till exempel stryka valda delar av sidorna innan eller flytta och lägga in dem senare i berättelsen, som återblickar där berättelsen behöver vila mellan actionfyllda scener. Den första vändpunkten behöver inte vara en stor konflikt eller omvälvande förändring, men något måste hända som påverkar huvudpersonen och historiens fortsatta handling.
Hur gör dina favoritförfattare?
Ta fram dina favoritböcker och slå upp dem runt sidan 60 och se vilken riktning berättelsen tar där. Bland mina favoriter kan jag konstatera att det är här berättarjaget i Klas Östergrens Gentlemen får reda på att Henry Morgan och hans kompisar på Hornsgatan gräver en tunnel i källaren på bostadsfastigheten och letar efter en skatt. I Midsommarvals, Viveca Lärns första bok om Saltön, hälsar Sara för första gången på McFee. I Himmelsdalen av Marie Hermanson är det nu Max ber sin tvillingbror Daniel stanna och spela hans roll på sjukkliniken.
Och läsaren vet att huvudpersonens liv kommer att ta en ny riktning, på ett eller annat sätt.
Om du vill att dina läsare inte ska kunna lägga boken ifrån sig – vänta inte för länge med att ge dem en spännande vändning i berättelsen!